Pandemia Covid-19 a blocat mai multe sectoare de activitate, dar unele încep să se dezgheţe, după ce numărul cazurilor de infectare a scăzut, datorită vaccinării. Este valabil și pe piața de închirieri birouri care începe acum să se dezmorțească după o perioadă de stagnare sau chiar de scădere, în anumite zone ale țării.
În Bucureşti, în 2020, pe piaţa de închirieri birouri, a fost înregistrat un volum total de tranzacţii de aproximativ 240.000 mp, la acelaşi nivel fiind în 2015. Scăderea s-a produs din pricina restricţiilor din timpul pandemiei care au condus către sistemul work from home sau către cel hibrid.
Firmele de închirieri birouri se adaptează
Firmele de închirieri birouri Bucureşti se adaptează noilor provocări şi sunt mai deschise ca oricând să le ofere clienţilor spaţiile de care au nevoie: în clădiri noi sau în vile istorice vechi, cu atenţie deosebită la finisaje şi la dotări, cu toate serviciile de întreţinere asigurate de proprietari.
Şi pentru că o lungă perioadă de timp mulţi angajaţi au lucrat de acasă, unde au dezvoltat obiceiuri precum trezitul mai târziu, va fi important că biroul să fie cât mai aproape de casă sau de zona de interes. Mulţi angajaţi şi angajatori sunt interesaţi, de exemplu, de birouri de închiriat în Dorobanţi.
Sistemul hibrid, preferat după pandemie
Conform studiilor din ultimele luni, se pare că 95% dintre companii ar recurge la un sistem de muncă hibrid după pandemie. Sistemul presupune prezenţa fizică la birou în proporţii diferite şi a anumitori categorii de angajaţi. Acest aspect se va reflecta cu siguranţă în tendinţa angajatorilor de a închiria spaţii mai mici, dar mai eficiente, fiind impulsionaţi de costurile care se vor reduce.
Firmele de închirieri birouri din Bucureşti şi din toată ţara vor ţine cu siguranţă cont de aceste obiceiuri de consum şi-şi vor construi oferta în funcţie de ele.
Sunt totuşi şi unele companii care vor lua decizia ca prezenţă fizică la locul de muncă să fie de 100% după încheierea pandemiei, acest lucru datorându-se în special faptului că în cazul lor munca remote nu a funcţionat sau că s-a lovit de anumite dezavantaje, cum ar fi, în special controlul slab asupra activităţii desfăşurate de angajaţi.
După pandemie, şi arhitecţii vor fi puşi în faţa provocării de a transpune nevoia de confort a angajaţilor, pe care aceştia au resimţit-o în perioada de telemunca, în birouri în care să se respecte funcţionalitatea specifică, dar şi măsurile de siguranţă. Astfel că este foarte probabil ca biroul viitorului să fie mai aproape decât se crede, mai digitalizat şi mult mai funcţional decât acum.
Chiar şi după ce pandemia va fi istorie, firmele din toată ţara care au lucrat foarte bine în sistemul remote vor apela la acest sistem ori de câte ori vor avea ocazia. Le vor ajuta experiența dobândită şi ajutorul uriaş oferit de progresul tehnologiei.