Să zicem că vrei să te muți în alt oraș. Contractezi o firmă găsită pe Google care se ocupă cu mutările de anvergură, semnezi contractul și începi să împachetezi alături de ei.
Sigur, toate pot merge ca pe roate, dar se poate întâmpla și scenariul alternativ, cel în care firma vine cu două zile după data la care trebuia să înceapă, se mișcă greu, angajații pierd obiecte și firma respectivă îți mai cere și bani în plus pentru că s-a dovedit că a fost o cantitate mai mare de obiecte decât au estimat ei inițial…
În lumea complexă de azi, scenariile nefericite sunt foarte probabile. Google ia bani de reclamă de la cine plătește mai bine, și nu se ocupă și cu verificarea respectivului client. Și uite-așa, te trezești jurând că mai bine te descurcai singur cu mutarea sau, eventual, cu ajutorul prietenilor.
Recenziile pe Internet sunt sigure …și nu prea
Desigur, nu e necesar să se ajungă acolo. Tot Internetul face posibilă găsirea de recenzii de tot felul pentru diversele produse și servicii.
Dar posibilitatea erorii se strecoară și acolo. Sunt cazuri de companii absolut respectabile care au un rating mic pe Facebook din cauza unui singur accident de PR. Pentru că, pe Internet, oamenii sunt emoționali. Și, dacă văd o singură poză compromițătoare a patronului cafenelei X, ei sunt în stare să facă scandal și să scadă ratingul paginii în câteva zile.
Dar chiar și o firmă (sau o cafenea…) ce a avut probleme poate avea un rating satisfăcător pe internet dacă a știut să gestioneze criza de imagine.
Nu presupune nici că o firmă care nu are recenzii negative este în regulă 100%. Pot exista probleme ce nu au ieșit la iveală, sau firma respectivă face afaceri sub diferite nume.
Când vrei un partener sau vrei să cumperi o companie
În condițiile în care mediul (și mai cu seamă mediul de afaceri) e tot mai complex, iar informația tot mai pasibilă de falsificare, devine cu atât mai important, mai ales dacă ai o afacere și cauți parteneri, să verifici compania cu care vrei să faci business.
Verificarea firmei ar trebui să fie primul pas. Poate că vrei să intri pe o piață nouă, în altă zonă geografică, cu anumite particularități economice, un regim fiscal anume, poate vrei să diversifici activitatea și să externalizezi anumite servicii tradiționale ori să deschizi altele noi.
Toate acestea și multe alte decizii necesită documentarea solidă cu privire la mediul de business dar și cu privire la celelalte companii, fie că ele reprezintă concurența sau posibili parteneri.
Pentru a lua o bună decizie, ai nevoie de informații financiare, juridice, date fiscale, informații despre asociați și administratori, despre solvabilitate, despre eventualele dosare aflate în instanță, despre garanțiile imobiliare ale respectivei firme, credite, stabilitate în timp, creanțe, despre achizițiile sale publice sau incidentele de plată. Toate acestea sunt cruciale în conturarea unei decizii de parteneriat sau de achiziție. De ce să riști dacă poți să iei o hotărâre rațională, bazată pe date corecte?